„Historia Architektury” R. Toman, B. Borngasser, Achim Bednorz

IMG_1661  „Historia Architektury od Starożytności po czasy współczesne”

Opracowanie Rolf Toman

Tekst Barbara Borngasser

Zdjęcia Achim Bednorz

Tłumaczenie Marta Boguta

Wydawnictwo Parragon

Kategoria: Album

 

Tym razem zapraszam do zapoznania się z książką o ważnej dziedzinie sztuki i kultury, jest to skrócone kompendium wiedzy o stylach i nurtach w architekturze. Zamysłem autorów było pokazanie historii budownictwa w sposób przystępny, zawierający rys historyczny i podstawowe informacje o najważniejszych dziełach architektonicznych z poszczególnych okresów.

Zaczyna się od Starożytności, ciekawe, że sztuka tamtego okresu nadal jest żywo obecna w naszej architekturze i wywiera żywy wpływ na sposób postrzegania estetyki. Szkoda, że tak niewiele budynków przetrwało do naszych czasów, za to na hasło Wiszące ogrody Semiramidy można uruchomić wyobraźnię. Zachowały się natomiast reguły, zasady budowania, te od czasów greckich do dziś imponują pomysłowością rozwiązań i doskonałym rzemiosłem. Kolejny godny odnotowania wątek to planowanie całościowe, czyli miasto było tworzone jako jedna komórka, wszystkie niezbędne w nim budynki miały jednorodny układ, były spójne wizualnie.

W następnych rozdziałach poznajemy: Wczesne Chrześcijaństwo, Architekturę Islamu w Europie, Wczesne Średniowiecze, Romanizm, Gotyk, Renesans, Barok i Rokoko, Klasycyzm i Romantyzm, Historyzm i Architekturę Inżynieryjną i Wiek XX.

Niektóre opisane okresy wywarły na mnie większe wrażenie, na przykład w Renesansie nastąpiło powstanie teorii architektury, co było milowym krokiem do planowania i projektowania w późniejszych czasach. Architektura przestała być wiedzą tajemną budowniczych, a stała się nauką humanistyczną.

IMG_1663To z tego czasu pochodzi rysunek człowieka witruwiańskiego stworzony przez Leonarda da Vinci. Ciało mężczyzny uznał on za doskonałe odzwierciedlenie kosmosu. Jego proporcje wpisane są w koło i kwadrat, które wykorzystywał do projektowania budynków. Da Vinci uznał człowieka za miarę wszechrzeczy.

Kolejny ciekawy moment to Architektura Inżynieryjna i jej główny element, czyli wykorzystanie konstrukcji stalowej. Obróbka stali całkowicie zmieniła proces projektowania, od tego momentu najważniejszy był metalowy szkielet budynku, ściany to jedynie uzupełnienie. Dzięki tej technice możliwe jest filigranowa dla oka konstrukcja gigantycznych mostów (np. most Brookliński). Poza tym rozwój przemysłu wywołał potrzebę powstawania budynków użytecznych jak magazyny, dworce, a na coraz mniejszej powierzchni potrzeba coraz więcej budynków, stąd korzystając ze stalowych konstrukcji, zaczęto budować drapacze chmur.

IMG_1662Jeśli chodzi o ogólne wrażenia, to przyznaję, że są bardzo pozytywne, doskonałe fotografie idealnie pokazują to, co opisane jest obok. Zdjęcia są nienaganne jakościowo. Ciekawy tekst zawsze odnajduje w nich odzwierciedlenie, chylę czoła przed osobą odpowiedzialną za układ tej książki. Dodatkowo słownictwo jest zrozumiała dla laika (takiego jak ja). W momencie opisywania budowli islamskich dodano specjalną tabelkę – słowniczek  pojęć, to bardzo ułatwiło czytanie rozdziału o architekturze dalszej nam kulturowo.

IMG_1664Miłym akcentem jest też odnajdywanie w albumie zdjęć z miejsc, które się osobiście widziało.

Ten album warto mieć, nie koniecznie trzeba go czytać od deski do deski, choć było to przyjemne doświadczenie. Wydaje mi się jednak, że prawdziwą wartość będziemy mogli docenić zaglądając do niego przed wyjazdem na wakacje i wyszukując informacji o budynkach w kraju, który planujemy odwiedzić.

Jedyne zastrzeżenie to dość ograniczony zasięg geograficzny, opisano głównie budowle z Europy Zachodniej. Lecz poza tym jednym niuansem to dzieło idealne. Mam nadzieję, że znajdą się chętni do poznania jego treści. Ważne jest rozwijanie w sobie poczucia estetyki, żeby architektoniczne koszmarki opisywane przez Springera nie powstawały w naszym otoczeniu.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *